Herstellen van een gevorderde burn-out

Herstellen bij een gevorderde burn-out

Wanneer je te lang rondloopt met een burn-out kunnen er langdurige klachten ontstaan. Vanaf dat moment is het niet meer mogelijk om er met wat rust vanaf te komen. Je zult op de juiste manier en met de juiste hulp moeten herstellen van een gevorderde burn-out, zonder dat je jezelf hier nog meer mee in de weg loopt. Je hebt een actieve aanpak nodig, wat ook in de toekomst veel profijt op zou kunnen leveren bij het voorkomen van een nieuwe burn-out.

Zorg er daarom voor dat je weet wat je moet gaan doen en ga aan de slag.

De draad opnieuw oppakken

Het is van belang dat je in eerste instantie gaat accepteren dat je een burn-out hebt. Ook moet je begrijpen wat het is en hoe je eraan bent gekomen. Tot rust komen is hierbij een van de belangrijkste uitgangspunten. Ga daarom aan de slag met activiteiten die je leuk vindt en wissel dit af met voldoende ontspanning. Wanneer je voldoende tot rust bent gekomen kun je aan de slag gaan met de mogelijke oorzaken die stress veroorzaken en deze voor jezelf op een rijtje zetten. Van hieruit kan er namelijk in oplossingen gedacht worden en kun je kijken hoe je met bepaalde spanningen omgaat. Alleen zo kun je immers naar een goede behandeling komen.

0 %
van de cliënten zijn hersteld van een burn-out

Een goede behandeling is immers belangrijk om tot het beste herstel te komen. Door de burn-out in meerdere stappen aan te pakken is de kans van slagen vele malen groter dan wanneer je alles tegelijk probeert te doen. Wanneer je actief aan de slag gaat met de behandeling heb je 89 procent kans om hiermee te slagen. Je zult daarom iedere stap nauwlettend in de gaten moeten houden, zodat je hier ook echt stappen mee kunt gaan maken. Bepaal daarom welke oorzaken eraan voorafgaan en houd bij hoe je op bepaalde dingen reageert. Deze oorzaken van jouw stress moeten in de toekomst voorkomen worden.

Begeleid sporten en rust schema

Wanneer je op zoek gaat naar activiteiten is sporten een goede oplossing. Bewegen is gezond en zorgt ervoor dat jouw hoofd leeggemaakt wordt. Echter is het lastig om hier zelf goed mee aan de slag te gaan. Met begeleid sporten kun je echter gemotiveerd worden om jezelf aan een schema te houden. Dit schema wordt speciaal voor jou op maat gemaakt, zodat er ook realistische doelen gesteld kunnen worden. Dit houdt ook in dat er gekeken wordt naar jouw vooruitgang. Als blijkt dat het sportschema te zwaar is, wordt deze wederom aangepast. Uiteindelijk moet je er namelijk profijt van hebben en merken dat jouw burn-out steeds verder weg gaat.

Ook is een rustschema van belang om tot het beste resultaat te komen. Door jouw dag in verschillende blokken in te delen en hier ook verplichte rustmomenten in te bouwen, kun je ervoor zorgen dat je goed kunt ontspannen. De juiste balans moet immers teruggevonden worden. Jouw dagdelen worden hierdoor in kleine blokken opgedeeld, waarbij niet alleen gedacht wordt aan de activiteiten die je moet ondernemen, maar ook rust, beweging en het begeleid sporten. Op deze manier kun je werken aan je toekomst en voorkom je dat je opnieuw in een burn-out terecht gaat komen.

Gratis gesprek?
Direct gesprek starten?