Beginnende burn-out voorkomen

Wat is een burn-out?

Een burn-out kan ontstaan na een langdurige blootstelling aan te veel stress. De oververmoeidheid die hieruit voortvloeit en de daarbij behorende klachten kunnen vanaf dat moment jouw dagelijkse werkzaamheden gaan belemmeren. Een burn-out neemt als het ware jouw hele leven over. Je voelt je opgebrand, hebt geen energie meer en kunt de motivatie om dingen te ondernemen niet meer vinden. Alle klachten kunnen zowel mentaal als fysiek tot uiting komen en kunnen op den duur leiden tot ernstige gevolgen. Je kunt daarom het beste een goed schema opstellen om deze klachten te voorkomen of tijdig op te kunnen merken.

De belangrijkste oorzaak is namelijk dat je zelf geen balans meer hebt tussen alle werkzaamheden en de waardering die je hiervoor terugkrijgt. Denk bijvoorbeeld aan de grote hoeveelheden taken die je op het werk krijgt in tegenstelling tot het salaris wat je hiervoor ontvangt. Maar ook het werkrooster wat overstroomt met taken, zonder dat je hiervoor genoeg tijd voor kunt maken. Een burn-out is hierdoor als het ware het verstoorde evenwicht tussen de inspanningen die je gedurende de dag moet leveren en de hoeveelheid rust die je tussendoor kunt nemen zonder hiermee problemen te krijgen op de werkvloer.

Waar leidt een burn-out toe?

Een burn-out komt daarom vaak voor bij harde werkers. Uiteindelijk merk je vanzelf dat je vast gaat lopen met jouw taken. Je zult er in het begin nog niet veel van merken. Je bent moe, maar kunt nog wel doorgaan. Er zijn echter wel veel signalen die aangeven dat je tegen een burn-out aanzit. Zo kun je niet alleen na het werk moe zijn, maar ook al ervoor. Ook kun je dingen vergeten die je normaal niet vergeet en ben je prikkelbaar. Een tegenslag kan meer teweegbrengen dan het normaal deed. Deze signalen moet je op tijd opvangen, zodat je hier verandering in kunt brengen voor het te laat is.

De signalen negeren kan tot verschillende gevolgen leiden. Een daarvan is dat je zo moe bent, dat je niets meer kunt ondernemen. De energie is volledig verdwenen, waardoor iedere taak een enorm obstakel wordt. Ondanks dat je door wilt zetten, heb je er simpelweg geen motivatie meer voor. Hierdoor moet je uiteindelijk een lange tijd stoppen met al jouw bezigheden om weer de volledige energie terug te kunnen krijgen. Alleen wanneer je er op tijd bij bent, heb je een grote kans dat het ook redelijk op tijd verholpen wordt.

Erkenning is de eerste stap naar de weg van herstel

Afspraakjes met vrienden, familie
en zelfs met je partner gaan moeizaam

Je hebt moeite met
genieten van het leven

Er hangt regelmatig een negatieve
bui over je heen waar je onder lijdt

Vaak voel je je chagrijnig
zonder dat je het echt opmerkt

Op je werk heb je moeite met
concentreren en voel je je leeg

's Avonds voel je je doodop maar
door het piekeren val je amper in slaap

Het voorkomen van een beginnende burn-out

Niets is zo vervelend als je uitgeput voelen zonder dat je hier veel inspanning voor hebt hoeven leveren. Als je een burn-out hebt, dan trekt het uitgeputte gevoel niet meer weg. Langdurige blootstelling aan veel stress kan ertoe leiden dat je continu dit gevoel hebt en er veel bijkomende klachten voor komen. Wanneer dit voor langere tijd aanhoudt, is het zaak om er direct wat aan te doen. Ook kun je met behulp van enkele veranderingen in jouw leven ervoor zorgen dat je weinig tot geen last krijgt van een burn-out.

Zelf aan de slag

Ondanks dat je vaak pas aan de slag gaat als het te laat is. Het is echter goed om direct veranderingen aan te brengen. Zorg er daarom voor dat je een dagschema hebt, waar je je aan vast kunt houden. In dit schema moet een goede balans worden gevonden tussen beweging, rustmomenten en jouw werkzaamheden. Ga daarom aan de slag bij CrossBox077, zodat je door middel van de juiste begeleiding weer terug op de rit komt. Niet alleen krijg je voldoende beweging gedurende de dag, ook kun je de motivatie terugvinden.

Gratis gesprek?
Direct gesprek starten?