“Verbeter de kwaliteit van jouw leven
en vind de balans in jezelf”

Stress verminderen
met beweging

Burn-out
voorkomen

Trots op jezelf
kunnen zijn

Het herkennen van een burn-out

Steeds meer mensen kampen met een burn-out zonder het te weten. Deze burn-out, ook wel het opgebrande gevoel dat je gedurende de dag voelt zonder veel gedaan te hebben, weerhoudt je vaak van de dagelijkse werkzaamheden. Dit kan nadelige gevolgen met zich meebrengen als er niet tijdig iets aan gedaan wordt. Om jezelf van de gevolgen te behoeden, moet je weten hoe je een burn-out kunt herkennen en wat je er uiteindelijk aan kunt doen om de klachten te verhelpen. Burn-out Venlo kan jou helpen om op het juiste moment te beginnen met de behandeling.

In 2018 waren er naar schatting

0
overspannen personen in Nederland

Hoe weet ik of ik ook last van een burn-out heb?

Voordat je iets aan een burn-out kunt gaan doen, moet je weten wat de symptomen en klachten zijn. Op deze manier kun je namelijk beter kun je gerichter aan de slag gaan met de bestrijding ervan. Als eerste moet je goed opletten wat het verschil is tussen jouw normale vermoeidheid en de lichamelijke en geestelijke uitputting die je met een burn-out voelt. Bij een normale vermoeidheid is het voornamelijk te weinig slaap. Wanneer je deze slaap hebt bijgewerkt, zullen de klachten ook verdwijnen. Als je een burn-out hebt, dan heb je eigenlijk nergens meer zin in en kun je jezelf ook nergens meer toe zetten.

Ook ga je merken dat je concentratieproblemen, hartkloppingen, piekeren en gevoelens van falen gaat ervaren. Welke symptomen je daadwerkelijk krijgt, hangt af van de persoon. Er is geen duidelijk ziekteverloop te ontdekken en ieder persoon reageert op een andere manier tijdens een burn-out. Als de klachten echter langdurig aanhouden, is het zaak om naar de huisarts te gaan voor een diagnose. Wacht er nooit te lang mee als je kampt met een burn-out, omdat de problemen in dat opzicht alleen maar gaan verergeren. Het is lastig om er op een gevorderd stadium uit te kunnen komen.

Neem weer tijd voor jezelf

Hoe kun je zelf handelen om een burn-out te voorkomen?
Door elke dag te bewegen, rust te nemen, sporten, gezond eten
en m.b.v. een dagschema kun je al aardig wat!

Ziekteverzuim terugdringen

Voor een goed ziekteverzuimbeleid moet je
onder andere werk maken van preventie.

Herken een beginnende burn-out

De meest voorkomende signalen van een burn-out zijn o.a.:
lichamelijke em mentale uitputting, concentratie problemen,
hartkloppingen, piekeren en gevoelens van falen.

Individuele coaching

Al onze coaches geven 1-op-1 coaching om jouw
burn-out te verhelpen en stress te verlagen

Handelen voor en tijdens een burn-out

Of je nu al een burn-out hebt of dat de eerste tekenen zichtbaar zijn, je kunt altijd voorkomen dat het erger wordt. Ook is er een eenvoudige manier om een burn-out te voorkomen. Zo is het van belang dat je voldoende beweging krijgt. Ga daarom een aantal keer in de week even wandelen om je hoofd leeg te maken en neem eventueel een abonnement op de sportschool. Bewegen is immers gezond voor zowel jouw lichaam als geest en kan ertoe leiden dat de symptomen die je ervaart verdwijnen voordat deze erger worden.

Het belang van beweging, rust sport & dagschema

Ook gezond eten kan veel verschil maken op jouw gesteldheid. Uiteraard hoef je niet continu met gezonde voeding bezig te zijn, maar het maakt wel veel verschil als je jouw dagelijkse vitamines binnen kunt krijgen. Je zou het gezonde eten kunnen combineren met sporten, waardoor het nog meer successen boekt. Zorg er daarnaast voor dat je een dagschema hebt. Dit schema kan zorgen voor meer structuur in je leven, wat stress tegengaat. Door op de juiste manier de verschillende dagdelen in te delen, weet je precies wanneer je iets moet doen en hoe laat het klaar moet zijn. En je krijgt ook nog eens meer rust.

Ben jij klaar voor gelukkiger leven zonder stress? Schrijf je dan nu in voor een gratis kennismakingsgesprek bij Burn-out Venlo

Gratis gesprek?
Direct gesprek starten?